CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Class
Adik Cerdik

Date
26 Mac 2009

Time
9.00 – 9.30 AM

Number of students
20 students

Component
English Language

Theme
Fruits

Topic
My Favorite Fruits

Content
1.3 Listen to and understand meanings of simple words

Learning outcome (curriculum)
1.3.2 Listen to words said aloud and match pictures

Learning outcome (slot/ activities)
At the end of the lesson, children should be able to:
a) mention the word of ‘banana’ and match the word to
the picture.
b) mention the word of ‘papaya’ and match the word to
the picture.
c) mention the word of ‘watermelon’ and match the word
the picture.

Student’s Prior Knowledge
Children had recognized the letters

Instructional tools
a) Blog
b) Video
c) Pictures (banana, papaya, watermelon)


Set Induction (5 minutes)

1. The teacher shows a ‘banana’ video to the children.
2. The teacher asks the children “What is the name of the fruit
in the video?”.
3. The teacher asks a child to click at the gift box.
4. The teacher asks the children some questions:
a) What is this?
b) What is the color of this fruit?
c) How is the taste of this fruit?
5. The teacher says to the children that they want to play with
the fruits today.

Step 1: Name of the fruits (8 minutes)

1. The teacher shows the picture’s of the banana and then the
word of the banana.
2. The teacher mention the word’s of the banana and the
children repeat the word.
3. Repeat the step 1 and 2 with the other fruits; papaya and
watermelon.

Step 2: Match (6 minutes)

1. The teacher asks the children to choose the correct answer
for the each of the picture.

Step 3: Play a game (6 minutes)

1. The teacher asks the children to play the fruit’s game.

Closure (5 minutes)

1. The teacher asks some question to the children.
a. What had you done today?
b. What are the name of the fruits that we had learnt today?
2. The teacher asks the children to sing the ‘Banana’s Song’
together.



Saturday, January 31, 2009

MARI MELAWAT GERAI BUAH-BUAHAN

Friday, January 23, 2009

MARI MEMBACA PANTUN


Pokoknya bulat dan juga rendang
Masam dan hijau ketika muda
Buahnya berbentuk seperti bintang
Sudah masak, kuninglah ia

Jawapan: Belimbing


















INI BUAH APA?

Buah ini rasa macam kelat- kelat sikit

Kulitnya macam ular

Isi nya ada merah ada kuning

Bijinya hitam



biji

















isi


















kulit


















JAWAPANNYA IALAH:









BUAH SALAK

JUS BUAH-BUAHAN

Bahan-bahan: buah-buahan, susu, sedikit air dan mesin pengisar.








buah-buahan
























mesin pengisar


















susu














Cara membuatnya:

















1. Potong buah kepada bentuk yang kecil.
2. Masukkan buah ke dalam mesin pengisar.
3. Masukkan sedikit air.
4. Masukkan susu.
5. Kisar bahan-bahan tadi sehingga hancur.
6. Jus yang telah siap dikisar dimasukkan ke dalam gelas.
7. Selepas itu, jus boleh diminum.
8. Adik-adik boleh memasukkan ais jika perlu.

SELAMAT MENCUBA!!!

Buah dan Isi Buah



e
pal















na
nas















o
ren











pi
sang



Sunday, January 18, 2009

Mari Mengenal Buah-buahan






epal











nanas













oren










pisang

Monday, January 12, 2009

JOM NYANYI KAWAN2!!


Lagu kanak-kanak sering digunakan dalam permainan dan merangsang tumbesaran anak-anak.

Gelang Si Paku Gelang

Gelang si paku gelang,
Gelang si rama-rama,
Pulang... marilah pulang,
Marilah pulang bersama -sama
Pulang... marilah pulang,
Marilah pulang bersama -sama

Kalau ada sumur di ladang,
Bolehlah menumpang mandi
Kalau ada umur panjang
Boleh kita berjumpa lagi.

Pendidikan Prasekolah

Merupakan pengalaman awal yang penting dalam dunia persekolahan kepada seseorang kanak-kanak. Pengalaman persekolahan dan pembelajaran yang berkesan, bermakna dan menggembirakan dapat membekalkan mereka dengan kemahiran, keyakinan diri dan sikap yang positif sebagai persediaan untuk memasuki alam persekolahan formal dan pendidikan sepanjang hayat.

Keperluan Asas Kanak-kanak


Rousseau menjelaskan bagaimana kanak-kanak memerlukan perlindungan. Ini boleh dilakukan dengan menyediakan persekitaran yang sihat dan dapat mengembangkan potensi yang ada pada kanak-kanak tersebut. Pendedahan kepada persekitaran yang sesuai akan mengajar mereka menjalani kehidupan dengan sempurna. Kanak-kanak tidak harus ditinggalkan sendirian dan dipengaruhi oleh gejala-gejala negatif yang membawa kepada kejahatan dan kejahilan (Hasan Langgulung, 1979:16).

Pendidikan Awal Kanak-kanak


Guru prasekolah perlu mempunyai pengetahuan yang luas mengenai pendidikan prasekolah yang merangkumi aspek-aspek perkembangan kanak-kanak, strategi pengajaran pembelajaran, pentadbiran pusat prasekolah dan aspek-aspek lain yang berkaitan dengan pendidikan prasekolah.

Akhir kata….



Laksana dan buktikan bahawa kita adalah insan yang

menyayangi anak-anak Malaysia hari esok.

Didiklah mereka mengikut acuan hari ini yang mana

hari ini menentukan hari esok yang gemilang dan cemerlang.


“Lautan tidak membuang sungai dan rimba tidak membuang lata”




Peranan Ibu Bapa

Dalam memperkatakan pendidikan awal dari perspektif Islam, Al-Ghazali berpendapat: Kanak-kanak merupakan amanah dan tanggungjawab orang tuanya, jiwanya suci murni merupakan permata mahal yang bersahaja dan bebas dari ukiran dan gambaran dan ia boleh menerima setiap ukiran dan cenderung kepada apa yang dicenderungkan kepadanya". (Al-Ghazali, 1296H, Dalam Hasan Langgulung, 1979)

Rousseau menjelaskan: "Pentingnya masa kanak-kanak di mana peribadi kanak-kanak terbentuk dan pengaruhnya besar sekali pada kehidupan selanjutnya, yakni masa dewasa dan masa tua, hal-hal pertamalah yang patut dipelihara, sebab kanak-kanak pada asalnya diciptakan siap untuk menerima baik atau buruk. Hanya orang tuanyalah yang mencenderungkan kepada salah satu diantaranya"

(Rousseau, 1762. Dalam Hasan Langgulung, 1979)


Pendapat ini hampir serupa dengan maksud sebuah hadis yang bermaksud bahawa, "Kanak-kanak dilahirkan dengan fitrah (suci), hanya orang tuanya yang menjadikannya Majusi, Yahudi atau Nasrani" (Ash-Shiddieqy, 1969).

Persoalannya sekarang adakah ibu bapa mempunyai kebolehan, pengetahuan dan keupayaan dari segi masa dan tenaga untuk menangani segala bentuk masalah dan fenomena yang muncul dalam sistem sosio-ekonomi masyarakat sekarang? Ibu bapa sebagai orang yang bertanggungjawab mendidik dan memimpin anak-anak, mungkin menghadapi masalah dalam melaksanakan peranan mereka dengan sempurna kerana terdesak oleh hambatan hidup, contohnya ibu juga terpaksa bekerja di luar rumah.

Permata Keluarga



Anak-anak adalah permata ayah bonda
Penghibur duka lara menyejukkan mata
Ibarat kain putih yang suci dan bersih
Terpulang bagaimana untuk mencoraknya
Berilah mereka didikan agama
Kelak apabila dewasa jadi insan berguna
Kepada insan semua kepada nusa dan bangsa


Melenturi buluh biarlah daripada rebungnya
Asuhlah mereka ajarkan mereka akhlak yang mulia
Anak-anak cahaya mata
Anak soleh impian semua
Andainya kita meninggalkan dia
Akan mengalir doa darinya

Didiklah anak-anak kita
Menjadi anak yang soleh
Apabila kita tiada
Jadi penerang Alam Baqa’
Anak soleh permata keluarga
Harta kita paling berharga
Setiap doanya pada kita
Jariah kita di sana

Hadith yang bermaksud: "Apabila anak Adam meninggal dunia, putuslah semua amalnya kecuali tiga perkara iaitu sedekah jariah, ilmu yang manfaat dan anak yang soleh yang mendoakannya."

Prasekolah

Jelaslah di sini bahawa pendidikan peringkat awal sangat dititikberatkan oleh filosofi Islam dan Barat. Mereka sependapat bahawa pendidikan kanak-kanak harus mendapat perhatian sepenuhnya kerana kanak-kanak mempunyai waktu tertentu yang sangat singkat dan perlu mendapat perhatian serius. Waktu ini disebut sebagai waktu kritikal. Perkembangan intelek, emosi dan jasmani kanak-kanak bergantung kepada sempurna atau tidaknya asuhan yang diperolehi terutama sekali dalam waktu kritikal. Jadi, untuk menyempurnakan tugas ibu bapa, taman-taman asuhan perlulah mempunyai kurikulum yang seragam untuk membentuk insan yang cemerlang yang akan menjadi pemimpin unggul pada masa akan datang (Pendidik dan Pendidikan, USM).