CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Class
Adik Cerdik

Date
26 Mac 2009

Time
9.00 – 9.30 AM

Number of students
20 students

Component
English Language

Theme
Fruits

Topic
My Favorite Fruits

Content
1.3 Listen to and understand meanings of simple words

Learning outcome (curriculum)
1.3.2 Listen to words said aloud and match pictures

Learning outcome (slot/ activities)
At the end of the lesson, children should be able to:
a) mention the word of ‘banana’ and match the word to
the picture.
b) mention the word of ‘papaya’ and match the word to
the picture.
c) mention the word of ‘watermelon’ and match the word
the picture.

Student’s Prior Knowledge
Children had recognized the letters

Instructional tools
a) Blog
b) Video
c) Pictures (banana, papaya, watermelon)


Set Induction (5 minutes)

1. The teacher shows a ‘banana’ video to the children.
2. The teacher asks the children “What is the name of the fruit
in the video?”.
3. The teacher asks a child to click at the gift box.
4. The teacher asks the children some questions:
a) What is this?
b) What is the color of this fruit?
c) How is the taste of this fruit?
5. The teacher says to the children that they want to play with
the fruits today.

Step 1: Name of the fruits (8 minutes)

1. The teacher shows the picture’s of the banana and then the
word of the banana.
2. The teacher mention the word’s of the banana and the
children repeat the word.
3. Repeat the step 1 and 2 with the other fruits; papaya and
watermelon.

Step 2: Match (6 minutes)

1. The teacher asks the children to choose the correct answer
for the each of the picture.

Step 3: Play a game (6 minutes)

1. The teacher asks the children to play the fruit’s game.

Closure (5 minutes)

1. The teacher asks some question to the children.
a. What had you done today?
b. What are the name of the fruits that we had learnt today?
2. The teacher asks the children to sing the ‘Banana’s Song’
together.



Friday, February 27, 2009

Aktiviti Suai Padan




















A) duku

B) buku
























A) petik

B) betik



























A) nanas

B) nanah

52 comments:

Ati said...

Komen daripada rakan2 semua amat dialu-alukan..

*sha* said...

salam..akhirnya..blh jugk komen..hehehe..RP ok tp nk bg cadgan penambahbaikan..pe kata selain perkataan yg guru berikan, guru blh jgk letakkan gmbr pada perkataan tersebut..ataupun memberitahu perbezaan kedua-dua perkataan tersebut..seperti nanas dan nanah..takut kanak-kanak keliru kerana pada peringkat ini kemungkinan segelintir kanak-kanak masih tidak dapat membezakan antara huruf 's' dan 'h'..klu boleh perkataan tu besar cikt..supaya kanak-kanak lebih jelas perkataan tu..
anyway..keep up a good job!!

WANZA said...

hye... untuk kumpulan ni, idea yang menarik dapat diperhatikan melalui aktiviti pengukuhan yang memerlukan kanak-kanak memilih ejaan yang betul... untuk ppt yang ejaan duku, kalau boleh betulkan sebab ejaan suku kata du + ku tak appear... hmm tuliasan rp kalau boleh perjelaskan dengan menukar warna, so that lebih jelas... peneguhan yang diberikan jika jawapan betul dan salah juga perlu di perbesarkan... baru jelas dan perasaan sampai kepada kanak-kanak... yang lain tu takda apa2. tahniah atas kejayaan menjayakan blog...sama-sama kita bangunkan blog supy sama2 kita dpt manfaatkannya... ya...

Haslinda bt Othman said...

salam..rancangan pengajaran kumpulan ini ringkas dan menarik.
Pada set induksi, kanak-kanak berasa teruja untuk meneka isi kandungan dalam kotak.Hal ini menarik minat kanak-kanak untuk meneruskan sesi pembelajaran. Akan tetapi, pada pendapat saya ketika latihan padanan penggunaan huruf tidak menarik perhatian kanak-kanak. Gambar ikon apabila mendapat jawab soalan dengan betul atau salah juga sangat kecil. Seelok-eloknya tulisan dan gambar haruslah besar dan bewarna-warni untuk menarik perhatian kanak-kanak dan jika boleh kumpulan ini memasukkan suara menyebut nama buah ketika memperkenalkan nama buah dalam slide show kerana ini memudahkan kanak-kanak untuk membuat rujukan ketika membuat latihan ini walaupun tanpa bimbingan guru.

azura said...

salam...pnp buah-buahan yang menarik..ia menarik minat kanak-kanak apabila kanak-kanak klik pada komputer untuk menyebut perkataan buah tersebut..ini kerana kanak-kanak gemar sesuatu yang baru..seolah-olah kanak-kanak belajar dapat belajar sendiri dengan hanya klik pada perkataan untuk membunyikan perkataan tersebut..

azura said...

salam..pnp buah-buahan yang menarik..ia merangsang kanak-kanak untuk mengikuti pembelajaran kerana kanak-kanak dapat melakukan sendiri untuk membunyikan huruf perkataan tersebut..ini kerana kanak-kanak suka mencuba sesuatu yang baru dan lain dari yang lain..peasaan ingin tahu kanak-kanak yang tinggi membuatkan kanak-kanak akan suka pada pengajaran ini.

chengoh said...

salam
lesson plan yang menarik..
tapi maybe cikgu boleh letakkan gambar yang membezakan nanas dengan nanah
so kk boleh tahu bezakan

MEERA said...

aktvt ok..lg besh klo taruk gmbr buah yg animasi o glitter2 ckit..lg menarik minat knk2.tuk betul n salah pbesarkn ckit..kcik sgt lo..hehe

dunia Kirana said...

salam...
RP da ok...
tp nk tmbh sikit ja lg..
boleh yea..boleh x cikgu2 kump ni letak gambar bergerak2 untuk menarik minat kanak-kanak. gambar bergerak boleh merangsang kanak-kanak untuk melakukan aktiviti..
thanks. apa2 pn tahniah..

dunia Kirana said...

salam...
cikgu kump ni blh x tambah sikit ja. letak gambar bergerak..
ini untuk merangsang dan menarik minat kanak-kanak. Aktiviti da ok.apa2 pn tahniah yea..

Anonymous said...

hai ati..ahirnya berjaya komen gak kan..kan..apa pun taniah sebab berjaya siapkan blog nie. komen sal, mungkin ati dan kawan- kawan boleh guna size perkataan yang lebih besar dan jelas agar mudah dilihat oleh kanak- kanak.untuk gambar duku, mungkin boleh cari gambar yang lebih jelas kerana ia seperti buah langsat juga..takut mengelirukan kanak- kanak..sekian..well done..!

Anonymous said...

RP yang menarik. Tapi, slide untuk "duku" perlu dibaiki dan tulisan kalau boleh besarkan sikit la.
Selain itu, boleh juga ditambah dengan aktiviti mewarna suku kata tersebut. Apabila mewarna, kanak-kanak juga dapat lihat bentuk-bentuk huruf sambil membacanya.
Itu saja =)

Anonymous said...

hai ati..ahirnya berjaya komen gak kan..kan..apa pun taniah sebab berjaya siapkan blog nie. komen sal, mungkin ati dan kawan- kawan boleh guna size perkataan yang lebih besar dan jelas agar mudah dilihat oleh kanak- kanak.untuk gambar duku, mungkin boleh cari gambar yang lebih jelas kerana ia seperti buah langsat juga..takut mengelirukan kanak- kanak..sekian..well done..!

Anonymous said...

hai ati..ahirnya berjaya komen gak kan..kan..apa pun taniah sebab berjaya siapkan blog nie. komen sal, mungkin ati dan kawan- kawan boleh guna size perkataan yang lebih besar dan jelas agar mudah dilihat oleh kanak- kanak.untuk gambar duku, mungkin boleh cari gambar yang lebih jelas kerana ia seperti buah langsat juga..takut mengelirukan kanak- kanak..sekian..well done..!

Anonymous said...

hai ati..ahirnya berjaya komen gak kan..kan..apa pun taniah sebab berjaya siapkan blog nie. komen sal, mungkin ati dan kawan- kawan boleh guna size perkataan yang lebih besar dan jelas agar mudah dilihat oleh kanak- kanak.untuk gambar duku, mungkin boleh cari gambar yang lebih jelas kerana ia seperti buah langsat juga..takut mengelirukan kanak- kanak..sekian..well done..!

yinwey_lim said...

hi, bagus RP kump anda....slide share yang cukup jelas menunjukkan tetapi bunyi tidak cukup menonjol..gambar pun cukup jelas dan besar...tetapi kalau boleh, animasi yang keluar bila jawab betul atau salah boleh letak yang animasi yang besar dan jelas...
terima kasih..

ice said...

hello..RP ini ringkas dan menarik, saya rasa kanak-kanak mudah mencapai objektif. tetapi guru hanya minta seorang kanak-kanak klick, then kanak-kanak lain pula tengok? Adakah kawalan kelas dapat dikawal? saya rasa setiap kanka-kanak mesti teringin-ingin guna komputer. seterusnya, guru tidak menerang cara kegunaan latihan dengan jelas. Warna tajuk kurang jelas dan bentuk smile terlalu kecil. satu lagicadangan ialah, kumpulan ini boleh cuba melibatkan bolg pada bahagian penutup. Berusaha lagi:)thanks

shashina said...

Asalamualaikum... pada pendapat saya, rancangan pengajaran kumpulan ini menarik. Aktiviti-aktiviti yang disediakan juga menarik. kumpulan ini menggunakan gambar dan perkataan untuk memperkenalkan buah-buahan kepada kanak-kanak dan meminta kanak-kanak menyebutnya.selain itu, ada aktiviti pengukuhan. secara keseluruhannya, rancangan pengajaran kumpulan ini baik, bermakna dan boleh dikongsi bersama.

iezan said...

salam...actually, rp memang menarik just aplikasi penggunaan bahan ICT kurang sikit. memandangkan, dalam kelas ni kita cuba untuk menggunakan aplikasi ICT semaksimum mungkin, so nampak ada kekurangan sikitla dlm rp ni. lagi satu berkenaan motivasi ekstrinsik yang diberikan dengan menggunakan gambar smiley tu sebenarnya da ok tapi just kecil sangat n kalau besar mesti kanak-kanak seronok kan? n lastly, pasal perkataan suku kata yang digunakan tu just besarkan lagi, supaya kanak-kanak lebih jelas dan mudah mengeja nanti...ok,wateverpun,gud job atas rp yang dihasilkan...

sizukacute sizukacute said...

slm...tahniah krn berjaya meranc rp yg ringkas dan pdat dgn isi. cuma klu boleh tmbhkn akt permainan kpd knk2 yg guna blog atau link2 ke..
sb klu tajuk buah2an ni byk byk dkt internet. layout yg dipilih sesuai dgn tema buah-buahan...secara keseluruhan rp kump anda bgs..heee

fie said...

::fie::
layout strawberi yg cantik...
aktiviti ok dh...cume kalo dpt cari gambar animasi lagi cantik...untuk suku kata KV+KV boleh beri contoh byk lg..jd KK lebih cpt fhm dn bezakn antra KV+KV dgn KV+KVK..
ape2 pn..keep on trying..(*_^)

mc' tiey said...

salam...blog nie sgt cantik..dpt menarik perhatian kanak-kanak..
RP kumpulan nie pn ok..tapi akan bertambah ok jika ahli kumpulan dapat mencari gamba buah-buahan yang bergerak2..supaya kanak-kanak lagi tertarik untuk memberi tumpuan..
1 lagi kalo ahli kumpulan nie dapat perbesarkan lagi tulisan yang digunakan lagi bagus. kanak-kanak suka melihat tulisan yang besar dan berwarna warni..ape2pn..syabas kepada ahli kumpulan nie sebab RPnya yg menarik...time kacih..

Anonymous said...

salam...blog ni best untuk diajar kepada kanak-kanak..tapikan yana rasa kalau letak benda2 interaktif lagi best macam game and animasi buah-buah yang menarik..game pun banyak,guru jugak leh ajarkan skali cara sebut dalam english sbb kebanyakan game and web ajar buah2 dlam english..but anyway, best topik ni just tingkatkan lagi penggunaan bahan media yang menarik!

Anonymous said...

salam erm RP best, menarik, sesuai utk kanak2...mudah untuk knk2 ingat..media pengajaran yg interaktif spt video, game dapat meneguhkan lagi pemahaman kanak-kanak...pemilihan dan pengajarn suku kata yang mudah spt duku,nanas, betik..sebutan bunyi suku kata yg mdh blhkn knk2 bt pengecaman dgn mdh...
erm layout cantik ada gambar strawbery lagi..bile bdk2 tgk dia akan suka sbb warna yg dgnkan pelbagai...syabas...

siti fatimah said...

salam..ati n ahli kump lain..ct ckup tertarik dengan cara mengajar huruf konsonan kv+kv. pengasingan kv+kv dapat memberikan kefahaman yang lebih kepada knak-kanak melalui penggunaan slide share.cma kekurangannye tulisan je kecik ckit..pastu icon yg btul, salah tu terlampau kecik sgt..klau blh besarkan supaya knk2 lebih bersemangat utk menjawab soalan 2..ape2 pn RP u all mmg menarik..gud luck erk..

almurni said...

assalamualaikum...
aktiviti dalam kumpulan anda menarik, cuma perlu penambah baikan dalam peneguhan. gambar mimik muka hendaklah diperbesar supaya kanak-kanak dapat merasakan keseronokkan. selain itu, buah nanas itu terdapat satu kekeliruan "nanas dan nanah" untuk RP pertama ini saya berpendapat anda menekankan untuk kv yang pertama seperti "duku dan buku" terdapat kekeliruan bagi buah
'nanas" itu. contohnya, "ciku siku" saya berpendapat anda menukarkan kepada bua yang lain.
secara keseluruhan, aktiviti dalam kumpulan anda menarik.

Anonymous said...

SALAM...PERHATIAN KEPADA ANDA DAN AHLI KUMPULAN..
BLOG KUMPULAN 11 (http://fantaghirokids.blogspot.com) TELAH MENGALAMI SEDIKIT KESILAPAN TEKNIKAL YANG MENYEBABKAN POSTING UTK RP TELAH TER'DELETE' SEKALIGUS HILANG TERUS KOMEN-KOMEN DARIPADA RAKAN-RAKAN SEBELUM INI. KINI IA TELAH DIBINA SEMULA DAN KAMI MENGHARAPKAN KOMEN SEMULA DARIPADA RAKAN-RAKAN PPS215 SEKALIAN. SEGALA KESULITAN ADALAH TIDAK DISENGAJAKAN DAN AMAT DIKESALI. KOMEN RAKAN-RAKAN AMATLAH KAMI ALU-ALUKAN. TERIMA KASIH. HARAP MAKLUM. (",)

Liyana Zainol said...

Salam..cantik blog ni, berkonsepkan buah-buahan. RP ringkas tetapi menarik. Tahniah kepada kumpulan ni. Kump ni boleh jadikan RP lagi menarik dengan masukkan link berkaitan permainan yang berkonsepkan buah-buahan. kanak-kanak mesti tertarik untuk belajar sambil bermain. apa2 pun, tahniah sekali lagi!

dunia pendidikan said...

salam....rp kmpulan ni mnarik dan mudah faham..ttp lebih baik lg dlm rp ini sekiranya gambar buah dalam bentuk slide show..kalau boleh ubah buah duku tersebut kepada buah yang lain, kerana kanak-kanak mudah keliru antara buah langsat dan duku coz kita hanya menunjukkan imej gmbar bukan buah yang sebenar...anyway u are the best

norazilah ramly said...

salam...hai ati & the geng..hehe
overall RP da ok da sbb gambar buah2an yg ditunjukkan jelas dan menarik..rasa mcm buah sebenar. just mugkin utk xtvt yg bezakan antara 'nanas' & 'nanah' tu agak tinggi dan mybe sukar utk kanak2 nak bezakan..takut mereka keliru..
wateva, its great job!!

natasha hidayah said...

salam.....blog nie ringkas dhj ttpi menarik. set induksi dpt menarik minat kk untuk aktiviti pbljran yang seterusnya. cuma utk suku kata tu biarlh tulisan tu besar supaya kk dpt mlihat dengan jelas. lg 1 kalo ltk gmbr animasi buah-buahan sbb kk sukakn gmbr yg bergerak.itu je....tq.

:: pda :: said...

salam ati dan rakan-rakan..rancangan penagjaran yang dibuat memang bersesuaian dan menarik. penggunaan gambar buah yang sebenar memang bagus untuk kanak-kanak yang memerlukan objek yang jelas untuk memudahkan pemahaman mereka. beberapa perkara yang boleh diperbaiki adalah mungkin rancangan pengajaran boleh menggunakan kaedah suku kata iaitu kv+kv agar kanak-kanak lebih nampak dan dapat membandingkan perbezaan sebutan perkataan tersebut. selain itu, tulisan perkataan buah juga perlu diperbesarkan sedikit dan cadangan bagi saya mungkin kumpulan ini boleh menunjukkan video lawatan ke dusun di mana kanak-kanak itu dapat melihat sendiri dengan jelas keadaan buah tersebut untuk menarik perhatian mereka pada bahagian set induksi. akhir sekali, tahniah buat ati dan rakan-rakan dengan rancangan pengajaran yang dihasilkan.syabas!!hi2

noratikah said...

salam..rp ni menarik..gambar pun sume ok.cume satu je klu boleh perkataan di atas gmbar klu lebih besar mungkin akn nmpak lebih menarik..pe pun rp ni bgus...terutama apabila kanak-kanak dpt merasa buah tersebut..satu pengalaman yg menarik utk knk2..

eyma deen said...

salam...tahniah kpd semua ahli kumpulan...RP dah manarik...cuma pada pendapat saya cuba perbesarkan tulisan pada suku kata supaya kanak-kanak dapat melihat dan membaca dengan terang dan mudah...lagi satu kalau boleh gunakan gambar yang animasi supaya dapat menarik minat kanak-kanak untuk melaksanakan aktiviti...

zareen said...

nice wallpaper dan gambar buah tu pun menarik, jelas dan terang tapi klau boleh tambahkan aktiviti online..tentu lebih best kan..kak ina

fatimah sumairi said...

salam..rp kumpulan ini menarik..pada pandangan gambar animasi mungkin lebih untuk menarik minat kanak-kanak untuk melihat..ok itu sahaja..

anis ayuni mohmad said...

slm...pada pandangan saya, rp yang disediakan oleh kumpulan ini adalah menarik...tetapi..ia masih boleh diperbaiki dengan menyediakan gambar2 berbentuk animasi dan mungkin saiz tulisan boleh dibesarkan sedikit supaya kanak-kanak lebih jelas.

Denise said...

Bagus RP ini.. menarik dengan warnanya.. bagi akt memadankan pilihan hanya dua sahaja buat 3 atau 4 la.. den gambar link betul dan salah itu memang sangat kecil.. kalau besar tentu k2 seronok melihatnya.. lebihkan penggunaan blog dalam mengajar.. tambahkan 1 lagi buah yang start kv+kv.. 4 kesemua baru adil sebab kv+kvk ada dua iaitu betik n nanas.. Kv+kv cuma duku aje?
ciku... haha...
Sekian....(",)

mahfuzah said...

Salam..hai kump 2.. =) first of all, sy ucapkan tahniah la sbb dh b'jaya menyiapkan tugasan ini. Sy rasa rp group korang agak menarik sbb ngajar KK tentang buah-buahan. Jadi KK akan berasa seronok utk bljr ttg topik sbb dekat ngan diri mereka. Tp, sy ada sdkit cdngn tuk wat rp ni jd lg menarik. Emm..apa kata korang try masukkan bunyi ejaan buah-buahan yg diajar kpd KK dlm slide tu. Lg 1, ikon tuk jwpn yg betul @ salah tu, sy rasa perlu diperbesarkan sikit spya KK dpt lihat dgn jelas. n the last one is, mayb group ni bleh gunakan glitter words tuk menceriakan lg blog ni. That's all from me, tq.. =)

ct comeell said...

blog ini menarik dan ringkas. untuk penambahbaik, kumpulan ini boleh letakkan gambar dengan lebih jelas sebab takut kanak-kanak akan keliru dengan buah langsat. sebab masa mula2 saya tgk gambar tu mcm gambar langsat. then, klu dapat cari satu permainan untuk kanak-kanak di laman web tersebut.

@L@$uHa!La said...

salam.tahniah kerana menghasilkan RP yang menarik. cuma pada pandangan saya guru boleh menambaik blog ini seperti menggunakan gambar yang lebih besar. selain itu, saya takut kanak-kanak terkeliru dengan perkataan seperti betik dan petik. apakata guru menggantikan dengan gambar.maknanya guru meminta kanak-kanak memilih gambar yang serupa dengan gambar yang ditunjukkan.rasanya ianya lebih pratikal untuk menguji kefahaman kanak-kanak.

Nurul Syuhada' Binti Mohd Saad said...

salam....RP menarik...gambar juga menarik perhatian...saya rasa perlu dibanyakkan glitter dalam blog ini akan lebih menarik perhatian kanak-kanak..suku kata yang diajar juga mudah dan jelas. tahniah..selamat maju jaya...

my blog said...

salam,haii...blog pengajaran kumpulan ni menarik.tapi sya rasa tlisan-tulisan tu perlu dibesarkan skit supaya kanak-kanak nampak lbih jelas...apa-apa pun tahniah...

nuranis said...

salam.... tahniah RP yang bagus... dapat menarik perhatian kanak-kanak... untuk penambahbaikan kalu blh besarkan tulisan supaya kanak-kanak dapat melihat dan mengeja dengan jelas...ape2 pn all the best :>

Chenta Mizza said...

SALAM.TAHNIAH RP YANG SANGAT MENARIK DAN PENGUKUHAN YANG DILAKUKAN JUGA MENARIK KERANA KANAK-KANAK MEMLIH SENDIRI PERKATAAN YANG MEWAKILI NAMA BUAH-BAUHAN TERSEBUT DAN DARI SITU GURU BOLEH MEMBUAT PENILAIAN SAMA ADA KANAK-KANAK TAHU MEMBACA ATAU TIDAK.

NaNa Nyomey said...

salam...erm rp yang ringkas dan mudah untuk kanak-kanak mengikuti pnp..by the way tahniah sebab dapat menghasilkan blog pps215 yg kita sm2 bangunkan ini...hehe

I'me said...

salam..gambar2 nya bes n meriah tetapi lebih meriah kalau diletakkan skali animasi buah yg bergerak2gerak supaya perhatian knk2 lebih tertarik...apa2pun, slamat berjaya..

syangelina said...

ok...
dah boleh komen..
u all punye layout ade buah strawberi, tapi buah yang u all nak ajar xde pun pasal strawberi..
maybe better tukar layout, untuk elak kanak-kanak keliru.
then, gambar buah duku tu macam tak clear la..maybe beter pilih buah yang bukan setangkai banyak-banyak..

angsana said...

Rp yg bagus dan menarik.
kalo blh yg aktiviti suai padan 2 nanah n nanas 2..
sy rs nanah 2 blh tkr perkataan lain ke..
coz nanah kn geli..
tkut knk2 munth ke..
papun Rp yg bagus..
thniah!!

aidayusniza said...

SALAM...
LESSON PLAN YANG MENARIK
CIKGU TELAH ASINGKAN SUKU KATA DENGAN BAIK DENGAN MEWARNAKANNYA DENGAN WARNA YANG BERBEZA...
TAHNIAH DIUCAPKAN...

zuenomey said...

rp yang menarik..erm blum tukar layout ek??erm lagi satu gambar tu esp yang duku tu...rasa itu bukan gambar duku yang tepat, itu gambar langsat. mungkin bg kanak-kanak dalam bandar mereka tak begitu sedar tp klau kita ajar knak2 kampung, mereka akan confius, kat umah atas pokok lain, kat gambar kat sekolh lain..mungkin boleh guna gambar animation buah2 tersebut dan link kan dengan gambar real macm yang ada dalam blog skang untuk tarik perhatian kank-kanak..erm pape pun gud job...gud luck 4 final ek...muah..

Anonymous said...

salam...RP yang menarik...anda perkenalkan buah-buahan tempatan yea...nice...cuma anda tukar layout yg kalernya tak kontra dgn kaler buah2 tu...mostly buah2 tu pon kaler kuning gak...but still nice...gud job kawan2...;p